Strašák jménem matematika

9. října 2014 v 20:55 |  Postřehy odjinud
Ahoj,

zrovna před chvílí se na Novinkách strhl málem ozbrojený konflikt v otázce matematiky, zda ji zařadit povinně k maturitě a zda vůbec k něčemu je.

Než budu pokračovat a vysvětlím svůj postoj, musím se Tě, čtenáři/ko, zeptat: myslíš si, že je výuka matematiky na základních a středních školách potřebná?
Ano?
Ne?

Pokud ano, mám doplňující otázku: k čemu je tedy prospěšná?
Dokázal/a jsi si odpovědět?

Já na tuto otázku odpověď neměla dlouhých 12 let. Význam výuky matematiky jsem pochopila až ve třetím ročníku střední školy a to ještě po popíchnutí jisté spolužačky.
K čemu nám tedy je ta hrozná a ošklivá matematika? Proč se musíme učit logarytmy, exponenciální rovnice, slovní úlohy, pravděpodobnosti a X dalších?
Má odpověď možná mnohé překvapí, snad proto, že je tak jednoduchá, tak zjevná, možná proto, že Tě to nikdy nenapadlo. Tou odpovědí je procvičování levé hemisféry mozkové a logické inteligence/ myšlení.
Pro vysvětlení:
Lidská bytost a její inteligence sestává ze 7 "oblastí" IQ:
1. INTERPERSONÁLNÍ - vnímání pocitů druhých,
2. INTRAPERSONÁLNÍ - vnímání a interpretace vlastních pocitů,
3. HUDEBNÍ
4. TĚLESNĚ POHYBOVÁ,
5. PROSTOROVÁ,
6. JAZYKOVÁ a
7.LOGICKO - MATEMATICKÁ.

Hodnoty IQ se mohou během života měnit, přičemž každá z výše uvedených částí musí mít nějakou hodnotu. Takže nikdo nemůže říct, že prostě nemá logické myšlení. Má, jen ne na takové úrovni, jako vystudovaný matematik. K tomu všemu, pokud si budeš chtít někde nechat udělat testy IQ, věz, že pro objektivní výsledek testování je zapotřebí aspoň 5 RŮZNÝCH testů a z těchto testů sestavit průměr. Až v této chvíli o sobě můžeš prohlásit, že jsi génius. Jistě, někdo může být geniální právě v oblasti matematicko - logické (nebo logicko - matematické, ono je to jedno), ale co těch šest zbylých oblastí...?
Zabývejme se ještě chvíli mozkem, lépe řečeno jeho rozdělením. Ve škole nás naučili skvělou pomůcku:
Pravá hemisféra = Představy, fantazie;
Levá hemisféra = Logika.
V hodinách výtvarné výchovy, hudební výchovy a podobných předmětů tedy rozvíjíme pravou mozkovou hemisféru, v matematice levou hemisféru. Asi si domyslíš, ve kterých dalších předmětech se rozvíjí další části IQ :).

Jako dítě jsem matematiku na prvním stupni prostě snášela, během 6. a 7. třídy nenáviděla, v 8. a 9. třídě zbožňovala. Během střední školy upadla matematika v nemilost. Taky jsem mnohdy argumentovala slovy "k čemu mi to kdy bude?" Dnes už si dokážu i odpovědět," k tomu, abys nebyla úplně blbá." Žádný předmět není ve škole jen proto, aby z něj žáci/ studenti propadali. Vše má svůj smysl, jen musíme dospět do bodu, kdy v té fyzice, matematice, chemii, dějepisu, zeměpisu a dalších, ten smysl uvidíme a rozeznáme.
Na druhou stranu ale moc nesouhlasím s názorem, že by měla být povinně jako část maturitní zkoušky. Maturita má 4 předměty:
- Matematika/ jazyk,
- Čeština,
- Odborný předmět/ balíček odborných předmětů (pro ty jsou 2 místa, v balíčku více).
Kam by měly být dány ty odborné předměty? To by měl být mezi odbornými pouze jeden? Pochybuji totiž, že by matematika byla prosazena na úkor jazyka. Vychloubáčkům, kteří se ohánějí dobrovolnou maturitou z matematiky sice uznale pokynu, ale nic víc. Je to jejich volba, jejich věc. Já osobně bych neměla šanci, přestože jsem z matematiky měla nejhůře za 3. Takže za mě, když už přidávat předměty, pak povinně volitelné, nikoli měnit ty povinné ;).

Tak co, změnil/a jsi svou odpověď na úvodní otázku?
Prakticky - nepraktická
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eliška Eliška | E-mail | Web | 11. října 2014 v 8:54 | Reagovat

Jenom co jsem si přečetla název článku, musela jsem ho rozkliknout, protože "strašák" je pro mě jediný výraz pro matematiku :D :D.
Já bych ji k povinné maturitě rozhodně nezařadila - to by za chvilku neodmaturoval nikdo, včetně mě... Doufám, že je nenapadne ji tam dát, to by naštvalo hodně študentů... ;-).
O dvou hemisférách jsem slyšela, ale nenapadlo by mě, že matematika slouží právě k procvičení té levé :-D. Já se snažím procvičovat i svoji pravou hemisféru, ta podporuje představivost a kreativitu :-).
Fakt jo? Já jsem momentálně v osmičce (lépe řečeno v tercii :-D) a pořád ji nesnáším, stejně jako na první stupni :D.
Samozřejmě že matematika je důležitá, budeme ji potřebovat i v reálném životě (počty) nebo při stavění domu a kreslení různých půdorysů (geometrie), ale to nic nemění na tom, že ji nemám ráda :-) ;-).

2 prakticky-neprakticky prakticky-neprakticky | E-mail | Web | 11. října 2014 v 9:17 | Reagovat

[1]: O zařazení matematiky jako povinného předmětu u maturitní zkoušky se opravdu vážně uvažuje a to od školního roku 2017/2018. Také s tím nesouhlasím, jak jsem v textu psala, už jenom kvůli tomu, že by to bylo na úkor něčeho jiného, nejspíše odborných předmětů, což se mi opravdu nelíbí (i když už mám maturitu za sebou). Jakožto (nejspíše) budoucí učitelka vidím možná rizika a nedostatky. Jediným důvodem, proč o to ministerstvo tak usiluje, je fakt, že chtějí maturitu ztížit, udělat z ní něco prestižního, něco, na co nedosáhnou všichni. Tvému rozhořčení, stejně jako všech ostatních studentů, rozumím víc než dobře, já bych z matematiky také neprošla :).

3 onepatas onepatas | Web | 18. října 2014 v 21:49 | Reagovat

Tak tak... Záleží na úhlu pohledu =) Osobně mám matiku rád, jelikož zbožňuji, když mohu potrápit mozek... Ačkoliv tedy spíše upřednostňuji jiné metody trénování - obrázkové testy, hádanky, logické úlohy...

Každopádně mě to také nikdy nenapadlo, že odpovědí na to, proč se učíme matematiku je to, abychom cvičili mozek... Díky!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama