Jednotné přijímačky pro SŠ

4. srpna 2014 v 14:17 |  Postřehy odjinud
Odkaz na celý článek Novinky.cz naleznete na tomto odkaze.

Upřímně a narovinu říkám, ještě že nejsem budoucí středoškolák, protože tohle by mě asi dost rozladilo. Poukazuje to ale na rozdílnou úroveň školství na ZŠ i na SŠ. Naše školství má podle mě několik vad na kráse a těmi jsou

1) Rozdílné učební osnovy základních škol. Na základních školách v ČR si ředitelé mohou vybrat z obrovského množství vzdělávacích programů, které pak ve svém pracovišti uplatňují. Některý program nabízí více prostoru pro cizí jazyky, některý pro humanitní předměty. Už zde začíná problém s jednotnými přijímačkami (ano, vím, mají se zkládat z JČ, nebo ČJ, to je jedno a z M - matematiky). Jenže postupně by se mělo přidat i vše ostatní jakožto všeobecné studijní předpoklady. Proto budou "jazykáři" v podstatné nevýhodě oproti "humanitním" žákům. Chtělo by to nastavit aspoň ty předměty, které požadují přijímací testy, když už se do školství stát vrtá.

2) Rozdílný zájem studentů. Každý z nás je individuum. Neustále je nám to předhazováno a posiluje to naše sebevědomí. Jenže nyní to tak vypadá, že pan ministr chce individualismus změnit v uniformitu, kde všichni umí vše. Věřte nebo ne, ale je to utopická myšlenka už jenom z toho důvodu, že vždy, i v té nejnadanější a nejlepší třídě se najde někdo, kdo bude poslední. Nemůžete ze všech udělat šablony, jako přes kopírák.
Někomu jdou hlavně jazyky, proto se hlásí na jazykovou školu. A tady leží zakopaný pes. Jde o střední školu jako každou jinou. Vyučuje se tam hlavně jazyk/y a až na druhém místě, respektive někde dál jsou předměty jako matematika, či snad občanská výchova apod. Jiný má zálibu v hudbě a umění. Těmto lidem převážně matematika nejde (vlastní zkušenost). Proto je z mého pohledu trochu kontraproduktivní požadovat po těchto studentech něco, co stejně neurčuje, zda jsou dobří kreslíři/malíři nebo hudebníci.

3) Na maturitu to stejně nebude mít vliv. Ministerstvo školství by do budoucna chtělo, aby se maturita stala opět výsadou, nikoli samozřejmostí. Proto si v tomto článku jaksi protiřečí. Chtějí, aby maturitu nedostal každý, zároveň ale chtějí, aby se díky přijímačkám na střední školu dostali pouze ti, kteří by na ni mohli teoreticky dosáhnout. To by v praxi znamenalo, že se na střední školu dostane okolo 50% studentů, kteří se tam hlásí. Důsledkem toho by musely některé střední školy ukončit svou činnost. Učitelé by byli bez práce a bez nadějí, že nějakou seženou, protože ostatní školy by měly plné stavy. Nad tím asi nikdo na ministerstvu neuvažoval, co? A i kdyby se tohle nestalo, nervy mohou udělat své a stejně nakonec někdo rupne. Vždyť to není žádná ostuda. Tréma je zákeřná a nevybírá sí, zda postihne toho, který celé čtyři roky nic nedělal, nebo toho, kdo se snaží, jak může. Stát se může cokoli.

4) Chuť studentů učit se. Přiznejme si to. Všichni. Nikomu z nás se na škole nechtělo do učení, raději jsme lítali venku, seděli u počítače, cokoli, hlavně ne se učit. A ve škole? Už jen to, že jste byli lepší, než průměr třídy vás automaticky řadilo mezi šprty, se kterými se nikdo nebaví. Jistě, člověk si má jít za svým, ale vysvětlete to té pubertální holce, které záleží víc na tom, aby byla oblíbená, než aby se starala o svůj prospěch. A kluci? Vždyť to je to samé. Kdo měl známky lepší než trojky, byl buzerant. Samozřejmě to nikdo nechce a tak se neučí nejen proto, že ho to nebaví, ale také proto, aby ho parta brala. Učitelé ale mají také svůj díl viny. Povolání už je nebaví, nemají u dětí dostatečnou autoritu, učí "nezajímavý" předmět. Jenže část z toho jsou pouze výmluvy. Například že učí nezajímavý předmet. Ano, je to těžší, ale i matematiku lze připravit tak, aby byla zábavná (aspoň částečně) a aby se na ni (aspoň někteří) žáci/studenti těšili. To samé platí i o ostatních méně oblíbených předmětech. Když se chce, všechno jde.

5) Rodiče. Není to přímo problém školství, ale je minimálně nepřímým, zato mnohem důležitějším. Starší generace to určitě znají... ve škole dostali poznámku a báli se jít domů, protože věděli, že za to dostanou výprask. Dnes? Učitel napíše poznámku, potomek doma požaluje a rodiče už stepujou v ředitelně, jen aby se dostali k tomu hroznému a zlému učiteli, který napsal jejich miláčkovi nejhodnějšímu tu nespravedlivou poznámku. Chudák učitel si musí vyslechnout, jak je neprofesionální a jak si neumí s dětmi poradit. Jenže vážení rodičové, hlavní vina je na vaší straně! To vy jste si neuhlídali, co že to z vašeho sluníčka nejmilejšího vyrostlo. Je vaše chyba, že se k realitě neumíte postavit čelem. Jsem pro to, aby učitelé dostali status chráněné osoby, už jenom kvůli rodičům, kteří své haranty podporují v týrání učitelů a ztěžování jejich již tak nelehké profese. Těm, kteří nesouhlasí doporučuji zeptat se (nestranně) některého učitele, nebo v nejlepším případě si tuto práci zkusit na vlastní kůži. Už jen příprava materiálů na hodinu zabírá spousty a spousty času. Když pak vidíte, jak vaši snahu ničí nějaký výrostek, bolí to, ale ne tolik, jako když již tak malou autoritu ještě sráží umíněný a zaslepený rodič, mnohdy přímo ve třídě před ostatními.

Nakonec ještě pár slov k nám, studentům: vím, že je to klišé, ale snažte se vzít si ze školy co nejvíce, protože později se to těžko dohání. Vím, že je to téměř nemožné, ale nenechávejte svou individualitu všanc partě, která vás stejně nakonec opustí, nebo zjistíte, že vás nenaplňovala. Učení je sice otrava, ale užívejme si to, protože práce je ještě otravnější.

S pozdravem a přáním hezkých prázdnin,
Prakticky - nepraktická
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vivi Vivi | Web | 5. srpna 2014 v 10:39 | Reagovat

Tak ak by mali na strednú školu prijímať lrn tých, čo nato naozaj majú a vyberať len z tých najlepších tak moomentalne sedím doma s ukončenou Zš a úspešne ukončeným monitorom. Lebo by som natp naozaj nemala. A podlamna trreba dať každému šancu. Ved aj sam nadpriemerne múdry Einsteiiin vynikal len vo svojom obore a v ostatných bol hlúpy ako tĺk.

2 prakticky-neprakticky prakticky-neprakticky | E-mail | Web | 5. srpna 2014 v 11:28 | Reagovat

[1]: Ahoj,  souhlasím, i já, kdybych měla jít znovu na střední, neměla bych moc šancí dostat se tam, vzhledem k tomu, že matematika opravdu není jaksi můj obor, jak jsem ostatně psala v článku. Obě jsme umělkyně, a ten, kdo používá pravou hemisféru (představivost, fantazie, ...) více než levou (logika, řeč) prostě pokulhává v některých předmětech, jako je právě matematika. :)Není to samozřejmě pravidlo, ale obojí se skloubí jen výjimečně.
Za Tvé vyjádření děkuji.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama